۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۷۷۹۹

چگونگی تبديل عمل به جزا در قیامت

هر عملي دو چهره دارد يك چهره ظاهري و مشهود كه گاه در اين دنيا آميخته با لذت و رفاه و ثروت است، و چهره ديگري به عنوان صورت ملكوتي و باطني است كه در قيامت ظاهر مي شود
چگونگی تبديل عمل به جزا در قیامت
به گزارش جهان بین نیوز، در مورد چگونگي تبديل عمل دنيوي به ثواب يا عذاب اخروي سه نظريه عمده وجود دارد؛

اول) عذاب و نعمت ها در آخرت تجسم صورت اعمال به اضافه انگيزه ها و لوازم نفساني فاعل آن كارهاست؛ يعني برخي از عذاب ها از لوازم لاينفك عمل و عقيده و انگيزه هايي است كه آدمي را به ارتكاب گناه وادارمي كند.

طبق اين نظريه انسان در دنيا هر عملي را كه انجام مي دهد بدون ترديد مولود فرهنگ و انگيزه و نياتي است كه در جانش نقش بسته است. به فرموده قرآن در آیه ۸۴ سوره اسراء: "كلّ يعمل علي شاكلته" یعنی هر انساني طبق نيات و تفكرات شكل يافته خود عمل مي كند. اساس كار انديشه و انگيزه است و عملي كه با انگيزه هاي پست حيواني و يا نيات و اهداف متعالي انجام مي گيرد تصويري در صفحه روان از خود باقي مي گذارد اگر اين عمل تكرار شد، تدريجا پرورش يافته و به شكل"ملكه راسخه" در مي آيد و در صحيفه جان انسان ماندگار مي شود و پس از مرگ تجسم عيني پيدا مي كند.

آياتی در تاييد اين نظريه آورده شده است. از جمله آيه ۳۰ سوره آل عمران که مي فرمايد: روزي كه هر انساني آنچه را از عمل خير انجام داده مي يابد. آن كس كه عمل بدي انجام داده آرزو مي كند اي كاش بين او و عملش فاصله زيادي ايجاد مي شد. همچنین آيه ۴۹ سوره كهف مي فرمايد: همه اعمال خود را حاضر مي بينند و پروردگارت به هيچ كس ستم نمي كند.

دوم) نظريه بعدی اين است كه هر عملي دو چهره دارد؛ يك چهره ظاهري و مشهود كه گاه در اين دنيا آميخته با لذت و رفاه و ثروت است، ولي چهره ديگري به عنوان صورت ملكوتي و باطني است كه در قيامت ظاهر مي شود.( "يوم تبلي السرائر" آيه ۹ سوره طارق)

بنابر اين نظر روي ديگر عمل زشت، عذاب و آتش است كه در وضع كنوني ديده نمي شود به عبارت ديگر اعمال رذيله به تناسب صورتي كه دارند به شكل عذاب و يا نقمت مناسبي درآمده و ملازم انسان خواهند بود. قرآن كريم در آيه ۱۰ سوره نساء می فرماید آنكه مال يتيم را به ظلم و تجاوز مي خورد تحقيقا آتش را به شكم خود منتقل مي سازد. صورت ملكوتي غارت مال يتيم، آتش است كه در رستاخيز نمايان مي گردد و در آيه شريفه ۱۷ سوره مومن مي خوانيم: اليوم تجزي كل نفس بما كسبت؛ آن روز آدمي طبق مكتسبات و اعمال خود پاداش مي بينند.

جزا و كيفر از محدوده اعمال خارج نيست. نمي توان مفهوم ظاهري اين نوع آيات را با تقدير و تاويل منصرف كرد. آدمي در قيامت اثر نفساني اعمال زشت خود را كه سخت گزنده و گذرانده است مشاهده مي كند. تقدير جزا و يا صحيفه در اين گونه آيات بي مورد و مخالف با قواعد ادبي است. چنانچه در عالم برزخ نيز عمل به صورت جوان زيبا و يا حيوان و حشتناك درآمده و تا قيامت همراه انسان است.

سوم) نظريه سوم اعتقاد به تفصيل است. آيات و روايات نيز بر اين نظر دلالت دارد. طبق اين عقيده بعضي از اعمال و عقايد و تفكرات انسان به عذاب تبديل مي شود، ولي برخي از عذاب ها در حقيقت جزاي عمل انسان است. به قول مرحوم كمپاني ثواب و عقاب به دو صورت تحقق پيدا مي كند؛ يكي ثواب و عقابي كه از تبعات و آثار اعمال است و ديگر ثواب و عقابي كه ناشي از پاداش عمل و كيفر دهنده خارجي است. از اين رو منحصر ساختن اعمال به نوع اول برخلاف ظواهر قرآن و سنت است.

از روايات نيز همين مطلب استفاده مي شود با مرگ انسان تمام ارتباطات و تعلقات او با حيات دنيوي قطع مي شود،جز عمل انسان كه همچون سايه همراه اوست و گاهي كردار آدمي به صورت غل و زنجير به گردنش مي افتد.

در احاديث مي خوانيم گاهي يك ذكر و گفتار به صورت درختان سبز و خرم در بهشت برين خلق مي شود و براي ذاكر باقي است، مگر اين كه با عمل زشتي آنها را از بيخ و بن بر كند"حبط اعمال" و گاهي قول و عمل به شكل مار وكژدم حيوان درنده جلوه مي كند، و زماني عقيده و افكار و منحرف در قيامت به شكل آتش از اعماق دل شعله ور شده و به صورت ستون بلندي تمام و جود انسان را فرامي گيرد. (آيات ۶ و ۷ سوره همزه)
مرجع : افکار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۲۶:۴۷

21 Jan 2020